WIELKOPOSTNY DZIEÑ WSPÓLNOTY
RUCHU ¦WIAT£O-¯YCIE 8-9.03.2008
 

Wielki Nakaz Misyjny, to s³owa wypowiedziane do uczniów przez zmartwychwsta³ego Chrystusa: "Dana mi jest wszelka w³adza w niebie i na ziemi. Id¼cie wiêc i nauczajcie wszystkie narody, udzielaj±c im chrztu w imiê Ojca i Syna, i Ducha ¦wiêtego. Uczcie je zachowywaæ wszystko, co wam przykaza³em. A oto Ja jestem z wami przez wszystkie dni, a¿ do skoñczenia ¶wiata". (Mt 28,18-20)

Ruch ¦wiat³o-¯ycie, który jest ruchem ewangelizacyjno-katechumenalnym, przyj±³ to wezwanie i uczyni³ s³owa "Id¼cie i g³o¶cie" tematem pracy bie¿±cego roku formacyjnego, aby móg³ zostaæ odnowiony we wszystkich wspólnotach oazowych charyzmat ewangelizacji.

Uzupe³nieniem tego wezwania okre¶laj±cym czas, sposób i zakres dzia³ania s± s³owa Jezusa: "gdy Duch ¦wiêty zst±pi na was, otrzymacie Jego moc i bêdziecie Moimi ¶wiadkami w Jerozolimie i w ca³ej Judei, i w Samarii, i a¿ po krañce ziemi". (Dz1,8)

Temat "Id¼cie i g³o¶cie" podzielony zosta³ na cztery czê¶ci, które maj± zostaæ zrealizowane w ci±gu roku podczas czterech Dni Wspólnoty Ruchu ¦wiat³o-¯ycie. Te cztery czê¶ci maj± ukazaæ przestrzenie w których oazowicze powinni aktywnie g³osiæ Dobr± Nowinê. Pokazaæ krêgi odpowiedzialno¶ci ewangelizacyjnej.

"Id¼ i g³o¶ w Jerozolimie!" mia³ pokazaæ, ¿e najpierw Chrystus ma byæ g³oszony w Jerozolimie - i to by³ temat wrze¶niowego Dnia Wspólnoty, który koncentrowa³ siê na ewangelizacji indywidualnej.

"Ka¿dy z nas ma tak± swoj± Jerozolimê. Bêdzie to w³asny dom, biuro, fabryka, dom akademicki, jednym s³owem: ¶rodowisko codziennego pobytu." (ks. Fr.Blachnicki)

"¯aden prorok nie jest mile widziany w swojej ojczy¼nie". Tak uczy nas Jezus, mimo to czêsto podejmujemy trud ewangelizacji w ¶rodowiskach naszego ¿ycia: domu rodzinnego, szko³y, pracy, znajomych i przyjació³. Jest to najtrudniejszy teren, którego nie mo¿emy zaniedbaæ, anga¿uj±c siê w ewangelizacjê obcych osób i innych krajów. Fundamentalne w ewangelizacji 'naszej Jerozolimy' s±: ¶wiadectwo s³owa i ¿ycia, które uzupe³niaj± siê". (Ks. S. Skonieczka) wiêcej...>>

II Dzieñ Wspólnoty (adwentowy) koncentrowa³ siê na temacie "Id¼ i g³o¶ w Judei" i po¶wiêcony by³ ewangelizacji w wymiarze rekolekcji ewangelizacyjnych.

"Potem trzeba szukaæ dróg, ¿eby dotrzeæ do Judei, czyli do okolic, do swojego miasta, powiatu ..." (ks.Fr.Blachnicki)

"Wyj¶cie ku Judei niew±tpliwie wymaga pokory i odwagi. W ewangelizacji trzeba porzuciæ bezpieczeñstwo i mentalno¶æ wspomnianej przez Paw³a VI "garstki wtajemniczonych". Judea bêdzie zawsze wyzwaniem dla Ko¶cio³a, które winno go niepokoiæ i mobilizowaæ do troski nie tylko o siebie. (...) By odkrywaæ przed mieszkañcami Judei takie horyzonty potrzeba te¿ pewnego profesjonalizmu. Potrzeba równie¿ wysi³ku i wspomnianej wcze¶niej wspó³pracy - g³ównie z tymi, którzy nam taki profesjonalizm pomog± osi±gn±æ. Ludzka s³abo¶æ ka¿e nam nieraz niestety nie szukaæ takiej pomocy. Przekonani o swojej samowystarczalno¶ci, nawet owoce ewangelizacji chcemy zapisaæ na "swoje" konto. W wielu przypadkach s± one wtedy bardzo ubogie, a pierwotny entuzjazm obraca siê przeciwko danej wspólnocie. Ewangelizacja przeprowadzona w egoistycznym nastawieniu albo niefortunna, z powodu liczenia tylko na siebie, zniechêca ewangelizatorów, a odbiorców nie przekonuje, prowadzi donik±d, a nawet nara¿a sam± Ewangeliê na ¶mieszno¶æ. W ten sposób mno¿± siê inicjatywy duszpasterskie, które kolokwialnie mówi±c "ledwo zipi±", s± "kiczowate", nieprawdziwe i nie s± wcale dobr± nowin± dla ludzi stoj±cych trochê dalej od Ko¶cio³a. Dlatego czasami lepiej jest dobrze przygotowaæ jedno lokalne wydarzenie, mo¿e nawet niewielkie, ale wyra¼nie co¶ mówi±ce. By wyruszyæ do Judei potrzebna jest ju¿ nie tylko spontaniczna, otwarta na okoliczno¶ci ¿ycia, ewangelizacja indywidualna. Potrzebna jest tu tak¿e pewna wizja drogi. (...) Parafia, która chce ewangelizowaæ i wtajemniczaæ "ludzi z Judei" musi postawiæ na wspólnoty, które stan± siê ich nowym domem - a nie kioskiem, pod którym bêd± staæ w kolejce, a¿ ktos ich zauwa¿y i obs³u¿y lub w starej mentalno¶ci bêd± tê obs³ugê wymuszaæ sami. St±d wydaje siê, ¿e wiele wspólnot nie ewangelizuje, bo same z trudem walcz± o przetrwanie w swojej parafii.
(Ks. Zb.Wo¼niak)

W sobotê 8 marca uczestniczyli¶my w III Dniu Wspólnoty - wielkopostnym, którego temat brzmia³: "Id¼ i g³o¶ w Samarii" i który zgodnie z powy¿szymi za³o¿eniami po¶wiêcony by³ ewangelizacji w wymiarze akcji ewangelizacyjnych.

"Potem trzeba szukaæ dróg, ¿eby dotrzeæ do powiatów, województw". (Ks. Fr. Blachnicki.)

"Id¼cie i g³o¶cie! S³owa Jana Paw³a II wypowiedziane na spotkaniu z m³odymi w Szwajcarii mia³y ten charakter: Nie czekajcie, nie wdawajcie siê w nieskoñczono¶æ w dysputy. Id¼cie! To jest zadanie istotne, ale je¿eli chcemy i¶æ poprawnie, je¿eli nie chcemy ¼le rozumieæ tego pos³ania, to dzisiaj, w tej kaplicy, w czasie tej Eucharystii, trzeba sobie przypomnieæ, ¿e tam, gdzie idziemy, przed nami jest Bóg. Nigdzie nie ma takiego miejsca, gdzie by Go nie by³o, wiêc nie chciejmy byæ tymi, którzy go zastêpuj±. On jest. On jest Zbawicielem cz³owieka, nawet gdy cz³owiek tego nie wie. On da³ siê ukrzy¿owaæ. W niesamowitym dialogu mi³o¶ci, powiedzia³ Ojcu i ludziom - dajê ¿ycie. Odpowied¼ Ojca by³a gigantyczna. Wskrzesi³ go z martwych. Zbawienie to dzie³o Boga. My mamy i¶æ, by ludziom, którzy bêd± do tego zdolni, pomóc zobaczyæ to, co On zrobi³. Chciejmy to rozumieæ, ¿e nigdzie Go nie zanosimy, gdzie by Go nie by³o, bo nie ma takiego miejsca. ... "
(bp Edward Dajczak)

S³owo Bo¿e czytane podczas nabo¿eñstwa na pocz±tku Dnia Wspólnoty, rozwiniête w katechezie ks. Marcina, którym te¿ dzielili¶my siê podczas spotkañ w grupach, pokazywa³o nam mi³o¶æ i troskê Boga o tych, którzy s± blisko - po drodze (jak Samarytanie) i którzy s± daleko - zarówno w sensie odleg³o¶ci, jak i sposobu ¿ycia - jak mieszkañcy Niniwy. Pokazywa³o biedê duchow± tych ludzi i ich zagubienie. Pokazywa³o te¿ obecn± w nich têsknotê za dobrem, za szczê¶ciem, za mi³o¶ci± i gotowo¶æ na przyjêcie tych darów. Pokazywa³o, jak niewiele :):):) poza pos³uszeñstwem (!), mi³o¶ci± (!), trosk± (!), zrozumieniem (!) i odwag± (!) potrzeba by³o ze strony innych, ¿eby zarówno Niniwici jak i Samarytanie nawrócili siê i przyszli do Boga - zaczêli Go s³uchaæ, szukaæ i g³osiæ.
W Ksiêdze Jonasza widzieli¶my proroka, który z powodu swojego egoizmu, ucieka przed Bogiem i przed zadaniem do którego Bóg go pos³a³, oburza siê i gniewa na ³agodno¶æ, cierpliwo¶æ, ³askawo¶æ i mi³osierdzie Boga dla grzesznych mieszkañców Niniwy. Który w koñcu poddaje siê i choæ nie jest przekonany jest pos³uszny.
W przypowie¶ci o Samarytance - samego Chrystusa, który widz±c biedê cz³owieka szuka sposobu dotarcia do niego. Prze³amuje tradycje i uprzedzenia, aby umo¿liwiæ cz³owiekowi spotkanie z Nim. Pomimo tego, co wie o z³ym ¿yciu kobiety, z ca³± gorliwo¶ci± wchodzi w dialog z ni±, pozwalaj±cy rozpoznaæ Go jako Mesjasza.
Widzieli¶my tak¿e Samarytankê - jej szczê¶cie i rado¶æ z tego spotkania, które sprawi³y, ¿e zapominaj±c o wszystkim, posz³a powiedzieæ innym o tym, co j± spotka³o, aby i oni mogli przyj¶æ i uwierzyæ, ¿e On prawdziwie jest Zbawicielem ¶wiata. Jej ¶wiadectwo sprawi³o, ¿e wielu Samarytan zaczê³o wierzyæ dziêki jej s³owu, ale ostatecznie uwierzyli ju¿ nie dziêki jej opowiadaniu, ale dlatego, ¿e szukaj±c us³yszeli na w³asne uszy.

Niech bêdzie uwielbiony Bóg w darze spotkania wspólnoty i bogactwie S³owa, którym nas karmi³ w tym dniu!