Dzieñ Wspólnoty Diakonii Diecezjalnych
Wis³a 16-17.11.2007

W dniach 16-17 listopada odby³ siê kolejny DWDD. DWDD, czyli Dzieñ Wspólnoty Diakonii Diecezjalnych, to jak sama nazwa wskazuje spotkanie osób odpowiedzialnych w diecezjach za Oazê rodzin, Oazê m³odzie¿y i doros³ych oraz diecezjalne diakonie specjalistyczne. Spotkanie odbywa siê dwa razy w roku (wiosenny i jesienny DWDD) i jest to spotkanie wiêksze ni¿ na szczeblu diecezji ale mniejsze ni¿ na szczeblu krajowym. Choæ odbywa siê w ca³ej Polsce w tym samym czasie, to jest spotkaniem na szczeblu filii.
Nasza diecezja nale¿y do filii ¶l±skiej w sk³ad której wchodz± jeszcze diecezje: wroc³awska, legnicka, opolska, czêstochowska, sosnowiecka, gliwicka, katowicka i bielsko-¿ywiecka, czyli razem 9 diecezji. Oprócz filii ¶l±skiej s± jeszcze filie: poznañska, pelpliñska, warszawska, lubelska i krakowska. Spotkania naszej filii od lat odbywaj± siê w Wi¶le w domu rekolekcyjnym diecezji katowickiej. Z naszej diecezji, tym razem, uczestniczy³y 3 osoby.

Podczas tego DWDD, w zwi±zku z zakoñczeniem kadencji pary filialnej, odby³y siê tak¿e wybory nowej pary. Ustêpuj±ca para filialna - Maria i Adam Kleimanowie - oraz pary diecezjalne przekaza³y pos³ugê pary filialnej Urszuli i Bogdanowi Wieczorkom, którzy rok temu zakoñczyli pos³ugê pary diecezjalnej diecezji katowickiej (w ubieg³ym roku mieli prowadziæ ORAR IIst. w Pieszycach).

Celem DWDD jest g³êbsze wchodzenie w temat roku. Dokonuje siê to poprzez katechezê i Ewangeliczn± Rewizjê ¯ycia, spotkania w grupach, dzielenie siê ¿yciem Ruchu w naszych diecezjach i wspóln± modlitwê. Temat ostatniego DWDD brzmia³ "Czyñcie uczniów". Katechezê na ten temat wyg³osi³ moderator filialny ks. Ryszard Nowak, który we w³a¶ciwy dla siebie sposób, nawi±zuj±c do przygotowanych na DWDD materia³ów pomocniczych, zwróci³ m.in. uwagê na to, ¿e:

  • aby czyniæ uczniów, musimy najpierw postawiæ sobie pytanie: Czy przyj±³em Chrystusa jako swojego Pana i Zbawiciela, bo to warunkuje dalsze postêpowanie,
  • je¶li kto¶ przestaje ewangelizowaæ - czyniæ uczniów - to przestaje byæ ¿ywym ko¶cio³em,
  • podstaw± naszej postawy ewangelizacyjnej (a nie akcji) jest nasza INTYMNO¦Æ W BOGU. Intymno¶æ z Bogiem, blisko¶æ z Bogiem, potrzeba bycia blisko Mistrza, uczenia siê od niego, na¶ladowania,

Dlaczego tego brak? Mo¿emy wyró¿niæ przynajmniej 3 przyczyny:

  1. POWIERZCHOWNO¦Æ - tego sposobu ¿ycia uczy nas dzisiejszy ¶wiat - wszystko "instant", koncentrat, b³yskawiczne, brak celebracji. To samo jest z my¶leniem. J.P.II jako antidotum na powierzchowno¶æ proponuje " Wyp³yñ na g³êbiê", chciej wiêcej. Tajemnica intymno¶ci z Bogiem, to nienasycenie, nigdy niezaspokojenie.
  2. BRAK PRIORYTETÓW W ¯YCIU. Totalny brak czasu, tyle spraw do za³atwienia. W efekcie; zmêczenie, szamotanie siê, zniechêcenie, ale oczekiwanie, ¿e Pan Bóg i tak nam pob³ogos³awi.
    Dla uporz±dkowania swojego ¿ycia niezbêdne jest podzielenie spraw na:


    Do tego potrzebne jest stawanie przed Panem Bogiem z pytaniem co mi jest potrzebne, co jest konieczne? Czy nasza relacja z Panem Bogiem prowadzi do takiej postawy?
  3. KONCENTROWANIE SIÊ NA INFORMACJI ZAMIAST NA RELACJI, podczas gdy naprawdê chodzi o znajomo¶æ Boga a nie wiedzê o Bogu.

Przyk³ady: Katarzyna ze Sieny, ¶w. Tereska, ¶w. Faustyna, aposto³owie - pro¶ci ludzie, bez wiedzy teologicznej, którzy byli blisko Boga i mówili z wiar± g³êbok±. Wiedza bardziej jest racj± ni¿ prawd±, a bardziej chodzi o przekazanie postawy ni¿ informacji.
Odpowiedzi± na ten problem jest asceza duchowa i pow¶ci±ganie nieuporz±dkowanych pragnieñ. Je¿eli kto¶ wszystko wie i osi±gn±³ szczyty doskona³o¶ci, niech lepiej zejdzie ni¿ej i z rado¶ci± podzieli siê swoim bogactwem ni¿ narzeka, ¿e nic nie mo¿na zrobiæ. Nie "Id¼cie i g³o¶cie" ale "Id¼my i g³o¶my". Czy jest we mnie taki ¿ar, ogieñ, który mnie trawi i nie pozwala milczeæ (Jr 20,9), nie mówiæ tego, co¶my widzieli, w czym uczestniczyli¶my (Dz 4, 19-20)?

Bogu niech bêd± dziêki za mo¿liwo¶æ uczestniczenia, razem z par± diecezjaln± DK, kolejny raz w takim spotkaniu.

Henryk Kieszniewski