"Poniewa¿ dzie³a odkupienia ludzi i doskona³ego uwielbienia Boga Chrystus dokona³ przez paschalne misterium swojej b³ogos³awionej Mêki, przez które umieraj±c zniweczy³ nasz± ¶mieræ i zmartwychwstaj±c przywróci³ nam ¿ycie, ¶wiête Triduum Mêki i Zmartwychwstania Pañskiego ja¶nieje jako szczyt roku liturgicznego. Takie znaczenie, jakie niedziela ma w tygodniu, uroczysto¶æ Wielkanocy ma w roku liturgicznym. Paschalne Triduum Mêki i Zmartwychwstania Pañskiego rozpoczyna siê od wieczornej Mszy Wieczerzy Pañskiej, ma swoje centrum w Wigilii Paschalnej i koñczy siê nieszporami Niedzieli Zmartwychwstania..."
(z kalendarza rzymskiego)

 
Triduum Paschalne w Kro¶cienku - kwiecieñ 2007

 
     Z dzieciñstwa pamiêtamy, ¿e powa¿nie traktowa³o siê w naszych rodzinach okres wielkiego postu i by³ to rzeczywi¶cie czas przygotowania do prze¿ycia ¦wi±t Zmartwychwstania. ¦wiêta jednak to by³a niedziela i poniedzia³ek. Owszem chodzili¶my na adoracjê do ciemnicy i grobu, ale nikt nie my¶la³, ¿e to ¦wiêta, ¿e Liturgia w dniach czwartek, pi±tek i sobota, to najwa¿niejsza Liturgia w ca³ym roku liturgicznym. Po latach dopiero dotar³o do nas, ¿e naprawdê Wielkanoc zaczyna siê ju¿ w Wielki Czwartek i koñczy w Niedzielê Zmartwychwstania.
     Przez lata trwania w Ruchu uczyli¶my siê wiêc, koñczyæ zasadnicze porz±dki i zakupy wcze¶niej, ¿eby potem na spokojnie my¶leæ o tym, co jeszcze potrzebne i od czwartku wieczorem móc uczestniczyæ w liturgii ko¶cio³a.
     Formacja Ruchu ¦wiat³o-¯ycie przewiduje, ¿e ka¿dy z jego cz³onków powinien przynajmniej raz prze¿yæ Triduum Paschalne w formie rekolekcyjnej. Za³o¿enie to nie wynika z faktu, ¿e s± to jakie¶ szczególne rekolekcje przewidziane na te dni, lecz raczej z pragnienia, aby ka¿dy móg³ prze¿yæ Triduum w komfortowych warunkach, gdy nie musi my¶leæ o innych sprawach i otrzymaæ takie rozumienie i do¶wiadczenie prze¿ycia Paschalnych Tajemnic, które wtedy celebrujemy, aby od tej chwili ju¿ zawsze pragn±³ je prze¿ywaæ w taki sposób jak na rekolekcjach i nawet wtedy gdy w parafii zewnêtrznie wygl±da to inaczej móg³ siêgaæ do ich g³êbi i ¶wiadomie uczestniczyæ w ¶wiêtych obrzêdach.
     Po wielu latach bycia cz³onkami Ruchu uda³o siê i nam w tym roku uczestniczyæ we wspólnocie ok. 55 osób: m³odzie¿y, ma³¿eñstw, doros³ych i dzieci w takich rekolekcjach, odbywaj±cych siê w Centrum Ruchu ¦wiat³o-¯ycie, czyli na Kopiej Górce w Kro¶cienku. Obecni na rekolekcjach: Moderator Generalny Ruchu ¦wiat³o-¯ycie ks.Roman Litwiñczuk i poprzedni Moderator krajowy DK. - ks.Jan Mikulski starali siê zwróciæ uwagê uczestników na najwa¿niejsze elementy, wokó³ których koncentruj± siê prze¿ycia ka¿dego dnia Triduum Paschalnego i na znaki, które wyra¿aj± istotê prze¿ywanych tre¶ci, a my s³uchaj±c konferencji na temat tre¶ci Triduum i szczególnie pieczo³owicie przygotowuj±c obja¶nian± komentarzami liturgiê poszczególnych dni, starali¶my siê wchodziæ g³êbiej w te tajemnice.
     ¦wiête Triduum Paschalne to prze¿ywanie:
  1. MISTERIUM CHRYSTUSA UKRZY¯OWANEGO
  2. MISTERIUM CHRYSTUSA POGRZEBANEGO
  3. MISTERIUM CHRYSTUSA ZMARTWYCHWSTA£EGO
     Liturgiê Wielkiego Czwartku, która skoncentrowana jest wokó³ Eucharystii, kap³añstwa i przykazania mi³o¶ci rozpoczêli¶my tak, jak ca³y Ko¶ció³ Msz± Wieczerzy Pañskiej. Starali¶my siê pamiêtaæ, ¿e Eucharystia, któr± ustanowi³ Chrystus podczas wieczerzy z uczniami jest Jego ofiar± - jedyn±, która mo¿e odkupiæ grzech, jak± z mi³o¶ci sk³ada za nas Ojcu i któr± poleca sk³adaæ w swoje imiê aposto³om. Nie czym¶, co kiedy¶ Chrystus zostawi³ na pami±tkê a my teraz tylko wspominamy, ale Jego ofiar±, która siê uobecnia tu i teraz, która jest wyrazem Mi³o¶ci gotowej oddaæ swoje ¿ycie za przyjació³ i ¿e do takiej mi³o¶ci powo³uje te¿ Chrystus swoich uczniów, gdy umywaj±c im nogi t³umaczy, co maj± czyniæ ci, którzy chc± byæ Jego przyjació³mi. Znakiem tej mi³o¶ci ofiarnej i s³u¿ebnej w liturgii jest gest umywania nóg i procesja z darami zebranymi na potrzeby ubogich. Po radosnej agapie adoruj±c Naj¶wiêtszy Sakrament dziêkowali¶my za jego ustanowienie i za kap³añstwo, a potem na zmianê czuwali¶my a¿ do rana z Jezusem modl±cym siê w Ogrójcu.

     Wielki Pi±tek to jedyny w ci±gu roku dzieñ kiedy Ko¶ció³ powstrzymuje siê od sprawowania Eucharystii. Jest to dzieñ modlitewnej ciszy, ale nie ¿a³oby. Modl±c siê Liturgi± Godzin pozostawali¶my z Panem podejmuj±cym Mêkê dla zbawienia ¶wiata, byli¶my z Jezusem w Ogrodzie Oliwnym, prze¿ywali¶my z Nim pojmanie i s±d, szli¶my za Zbawicielem Drog± Krzy¿ow±, byli¶my przy Nim na Kalwarii i prze¿ywali¶my milczenie grobu. Wieczorem uczestniczyli¶my w Liturgii Wielkiego Pi±tku, która skoncentrowana jest wokó³ Krzy¿a - znaku mêki i ¶mierci Chrystusa. Krzy¿ przypomina³ nam, ¿e Syn Bo¿y przyj±³ najwiêksze uni¿enie i cierpienie, aby nas pojednaæ z Ojcem a my wobec tak wielkiego mi³osierdzia mo¿emy jedynie uznaæ w³asn± niegodno¶æ i ca³kowicie oddaæ siê Temu, który odda³ siebie, aby nas odkupiæ. Tê wewnêtrzn± tre¶æ wyra¿a³ zewnêtrzny gest celebransa, który na rozpoczêcie Liturgii Mêki Pañskiej pad³ krzy¿em przed o³tarzem na znak pokornego uwielbienia wobec tak wielkiego Misterium, które nie daje siê do koñca zrozumieæ ani wyraziæ s³owami. Nastêpuj±ca po tym Liturgia S³owa wprowadzi³a nas w tajemnicê Mêki Pana i zakoñczy³a siê rozszerzon± modlitw± powszechn±, uwzglêdniaj±c± fakt, ¿e Chrystus umar³ za wszystkich ludzi.
     Drug± czê¶ci Liturgii Mêki Pañskiej stanowi³a uroczysta adoracja krzy¿a, który jest znakiem ¶mierci, ale poniewa¿ na nim zawis³o zbawienie ¶wiata przesta³ byæ znakiem hañby, a sta³ siê znakiem zwyciêstwa. Adorowali¶my Go, aby wyraziæ nasz± wdziêczno¶æ i oddaæ chwa³ê Chrystusowi, który go przyj±³ i poniós³ i w którego ranach jest nasze uzdrowienie. Chrystus umieraj±c na Krzy¿u wyjedna³ nam ¿ycie wieczne, a swoje Cia³o uczyni³ pokarmem tego ¿ycia, dlatego liturgia od Krzy¿a poprowadzi³a nas do Komunii ¦wiêtej, aby¶my mogli do¶wiadczyæ ¶cis³ego zwi±zku miêdzy ofiar± na Krzy¿u a Eucharysti±.

     Liturgia na cze¶æ Mêki Pañskiej zakoñczy³a pierwsz± czê¶æ Triduum i wprowadzi³a nas w Misterium Chrystusa pogrzebanego, które trwa³o przez ca³± noc i w Wielk± Sobotê.
     W sobotê w ci±gu dnia prze¿ywali¶my dwa nabo¿eñstwa, które mia³y nam pomóc w otwarciu siê, zrozumieniu i przyjêciu ³aski chrztu: Effeta (otwórz siê) i o imieniu chrze¶cijañskim, a po zapadniêciu zmroku w sobotê, przy rozpalonym na szczycie Kopiej Górki ogniu rozpoczêli¶my Misterium Chrystusa Zmartwychwsta³ego. Rozpoczêli¶my celebrowanie Liturgii Wigilii Paschalnej, która skoncentrowana jest na dwóch znakach: ¶wiat³a i wody. W panuj±cych dooko³a ciemno¶ciach, zapalony od po¶wiêconego ognia i niesiony na czele procesji Pascha³, by³ niew±tpliwie czytelnym znakiem ¦wiat³a Chrystusa, który z ciemno¶ci nocy wprowadzi³ nas do Ko¶cio³a. Gdy wybrzmia³ uroczysty Exultet i zakoñczy³a siê uczta przy Stole S³owa, gdzie wys³uchali¶my wszystkich dziewiêciu czytañ, gdy wezwali¶my na pomoc wszystkich ¶wiêtych, nast±pi³o po¶wiêcenie wody, która jest symbolem wody chrztu - wody, która obmywa z grzechu, wyzwala z niewoli ¶mierci i przeprowadza do wolno¶ci dzieci Bo¿ych. Podchodz±c indywidualnie zanurzali¶my w niej rêkê i czyni±c znak Krzy¿a odnawiali¶my swoje przyrzeczenia chrzcielne.
     Dope³nieniem liturgii by³a prze¿ywana razem z parafianami Msza rezurekcyjna. Misterium Chrystusa Zmartwychwsta³ego zakoñczy³o siê nieszporami w niedzielê Zmartwychwstania Pañskiego.
     By³ te¿ czas na w³±czenie siê w niektóre prace kuchenne, ale generalnie o wypieki, jedzenie i piêknie ustrojone sto³y na ¶niadanie wielkanocne zatroszczyli siê gospodarze, czyli g³ównie panie z Instytutu Niepokalanej Matki Ko¶cio³a.

     Wdziêczni jeste¶my Panu Bogu za mo¿liwo¶æ uczestniczenia w tych rekolekcjach, bo by³ to niew±tpliwie szczególny czas ³aski, która w komfortowych warunkach wylewa³a siê obficie, ale tak¿e za to, ¿e z rado¶ci± mogli¶my stwierdziæ, ¿e "my to mamy szczê¶cie", mieszkaj±c w parafii, gdzie liturgia: wszystkie ¶piewy, komentarze, psalmy, czytania a tak¿e liturgiczna s³u¿ba o³tarza i pos³ugi spoza prezbiterium przygotowane s± nie mniej wiernie i piêknie. Bogu niech bêd± dziêki!

 
Mariola i Henryk